27 decembrie 2012 14.45, cursa 9U 745 Chişinău – Istanbul a companiei Air Moldova.
Pe la ora 12 apare informaţia – cursa se reţine până la ora 23.00. Conform unor surse, zborul s-a reţinut din motiv că o piesă din sistemul electronic de control al zborului s-a defectat. Între timp cică Air Moldova a cerut ajutorul unei companii aeriene din Bulgaria care ar trebui să trimită un avion care ar prelua pasagerii de pe cursa 9U 745. Mai spre seară istoria s-a transformat în aşteptarea acelei piese defecte, care trebuia să fie adusă din Bulgaria.
În jurul orei 22.00, majoritatea pasagerilor stau în faţa ghişeelor de la înregistrare.
La 22.30 se deschide înregistrarea la cursă. Timp de o oră toţi pasagerii (în afară de un băiat care avea probleme cu biletul) au trecut controlul şi au ajuns în sala de aşteptare.
Pasagerii sunt anunţaţi că zborul se reţine până la 00.30, la 00.20 se anunţă că se reţine până la 01.00.
La 01.30 pasagerii sunt îmbarcaţi în avion. Timp de o oră piloţii încearcă să pornească avionul dar fără rezultat. Pasagerii sunt debarcaţi şi sunt returnate bagajele. În toată perioada de aşteptare, pasagerii au fost serviţi de 2 ori cu câte o cafea şi un croissant.
Între timp pasagerii mai ingenioşi şi-au schimbat biletele pe o altă cursă spre Istanbul a Turkish Airlines de la 10.15. Restul au aflat că cursa a fost reprogramată deja pentru ora 13.00 (o reţinere de 22 ore)
Înspre dimineaţă condiţiile meteo s-au înrăutăţit, Chişinăul a fost cuprins de o ceaţă densă. Deja şi cursele de dimineaţă au început a avea reţineri de la o oră la trei-patru. Avionul Turkish Airlines care trebuia să deservească cursa de la ora 10.15 a rămas la Istanbul. Cursa a fost reţinută până la ora 15.00 pentru ca în jurul orei 13.00 să fie anulată definitiv. Pasagerii care noaptea au schimbat biletele pe această cursă au fost nevoiţi să le schimbe înapoi la cursa reţinută a Air Moldova.
Într-un final, avionul defect care la 01.30 nu a putut fi pornit, a efectuat cu succes cursa Chişinău – Moscova de la ora 06.15 (straniu, nu?), decolând cu o întârziere de 2 ore şi s-a întors la Chişinău pentru a prelua în sfârşit pasagerii de la cursa spre Istanbul din 27.12.2012 14.45. Reţinerea zborului a durat efectiv aproape 23 de ore, avionul decolând la ora 13.32 a zilei de 28 decembrie.
În reportajul de la Publika la tema dată reprezentanţii Air Moldova au dat vina pe ceaţă, ceaţa care a apărut abia în seara zilei de ieri fără a spune nimic despre defecţiunile tehnice ale aeronavei şi au zis că cursa a fost reţinută doar 12 ore şi nu aproape 23 cum a fost de fapt. În plus, pasagerii intervievaţi au povestit cum agenţii de pază de la aeroport au ameninţat unul din pasageri cu pistolul, pentru că cel din urmă avea careva pretenţii referitor la zbor (şi normal, după ce a stat toată noaptea fără hrană şi fără somn,nu?) În plus s-a mai spus că pasagerii au fost cazaţi în unul din hotelurile din capitală până la ora 11, fără a spune că pasagerii au fost cazaţi în jurul orei 4 dimineaţa, după o reţinere cu peste 13 ore a cursei.
Concluzia povestirii: zburăm scump, cu reţineri de 23 ore, suntem ameninţaţi cu pistoale şi minţiţi. Propun companiei Air Moldova o remodelare a sloganului în – AIR MOLDOVA, născuţi pentru a NU zbura!