Good bye, StarNet?

By | 28.02.2015

E adevărat că fără existența StarNet, începând de la mijlocul anilor 2000 încoace, serviciile de internet oferite în Moldova nu ar fi cunoscut o asemenea dezvoltare, dar, după 8 ani de fidelitate continuă, mă gândesc dacă nu e timpul să plec. Ca să previn eventualele comentarii – nu sunt genul de persoană care își schimbă preferințele doar pentru că la operatorul x say y a apărut o ofertă mai bună. Din 2007 încoace mereu am admirat insistența directorului companiei – Alexandru Machedon, de a contribui la dezvoltarea societății IT în țara noastră. Însă, odată ajuns la un nivel superior, se pare că d-l Machedon începe să uite de unde a pornit și cine a contribuit la dezvoltarea afacerii sale – clienții. Asta se poate vedea și după comportamentul său, care a devenit destul de arogant pe facebook, același lucru l-am remarcat și anul trecut, la un offline pentru bloggeri organizat de StarNet, care în loc de un offline s-a transformat într-o conferință de presă, iar răspunsurile la întrebările tăioase ale celor prezenți au lipsit fiind înlocuite cu niște retorici ignorante în stilul lui Dorin Chirtoacă (comuniștii sunt de vină). Dar nu acestea sunt motivele principale, ci desigur cele tehnice:

1) Problema majoră cu externul din octombrie 2014, când pe parcursul mai multor săptămâni clienții practic nu aveau un acces satisfăcător la resursele externe, și explicații aberante ale managementului companiei – prin care vina o purtau niște presupuși răufăcători care chipurile atacau careva servere ale companiei, pe când problema reală era de fapt alta – una tehnică, care putea fi evitată prin niște cheltuieli suplimentare, dar la care s-a renunțat pentru a economisi. Într-un final s-a primit că s-a economisit pe seama calității serviciilor prestate și pe reputație proprie.

2) Schimbarea termenului-limită de achitare – de la data de 10 până pe ultima zi a lunii precedente. Și nu ar fi o mare problemă ați spune voi, sunt o sumedenie de operatori de servicii internet la care achitarea e la fel, doar că practic niciun alt provider de internet din Moldova, nu percepe la conectare și “plata de garanție” pentru ultima lună din contract. După mai multe contrări cu reprezentanții companiei, în care am încercat să aduc anumite argumente prin care, odată cu schimbarea modalității de plată, logic ar fi să pot utiliza această sumă, am rămas cu răspunsul că doar o cerere colectivă ar putea influența decizia companiei – ceea ce în lipsa unității moldovenilor e ca și exclus. Aș descrie mai larg argumentele pe care încercam să le aduc reprezentanților StarNet (unii din care au și căzut de acord cu poziția mea de client) dar din ianuarie încoace chiar am obosit să le tot repet.

3) Ultima picătură desigur că a fost cea de vineri seara, cu scurgerea bazei de date a clienților StarNet (și multe-multe alte informații) în acces liber pe internet. Și probabil că mulți nu știu, dar nu e prima de acest fel, doar că atunci când s-a mai întâmplat (în 2007-2008), încă nu erau facebook, twitter,  sau o sumedenie de site-uri prin care să fie distribuită această informație, erau doar 2 trackere în care această bază de date a fost încărcată, dar operativ eliminată de administratori, așa că mulți nici nu au aflat despre asta. Deci, putem face concluzia că StarNet nu prea învață din experiențele neplăcute prin care trece. Și mai gravă e această nepăsare, dat fiind faptul că în cercurile specializate de oameni din IT circulă informația precum că gaura prin care s-au scurs informațiile confidențiale era deschisă de mai mult timp, doar că cei primii care au descoperit-o au folosit-o cu cap în scopurile personale, scurgerea de ieri, după toate aparențele fiind făcută de niște amatori, care se pare că au și fost reținuți operativ de poliție.

UPDATE 02.03.15: Am decis totuși să le mai dau o șansă celor de la StarNet, rămâne să vedem dacă compania va accepta recompensa pe care voi solicita în schimbul păstrării fidelității