Zilele trecute Ministerul Transporturilor a invitat bloggerii și mass-media să testeze noul tren modernizat care va circula pe ruta Bender – Ocnița, începând chiar cu săptămâna viitoare.
Dat fiind faptul că nu prea călătoresc cu trenul, iar în acele câteva ori în care am mers la Odesa cu un tren vechi de prin anii ’70 e și normal că am fost curios să văd, pe ce s-au cheltuit 2,2 milioane de euro (după spusele ministrului Șalaru jumătate din sumă a fost luată din profitul CFM pe anul trecut, cealaltă jumătate a acoperit-o firma din Pașcani care a modernizat trenul).
Înainte de a pleca la drum, am fost vizitați de ministrul Șalaru, care a dat declarații pentru presă și a povestit câte ceva despre noua achiziție.
Viteza maximă a trenului este de 120 km/h, doar că din cauza infrastructurii învechite, viteza maximă pe teritoriul republicii este de 70-80 km/h iar cea medie de 35-40 km/h. Însă grație unui credit de 50 de milioane de euro de la BERD în viitorul apropiat se planifică o reabilitare a infrastructurii căilor ferate ceea ce va permite ca trenurile să circule cu până la 100 km/h.
Trenul modernizat are trei vagoane, respectiv trei clase de confort – clasa 1, clasa 2 și clasa socială. În toate cele trei clase va fi aer condiționat și wi-fi. Mai sunt și prize electrice pentru a conecta laptop-ul sau încărcătorul de la telefon. Cele trei clase în principu se diferențiază doar prin comoditatea scaunelor și amplasarea lor în vagon. Adică mare sens să dai mai mult pentru un bilet de clasa 1 nu-i.
Vagon de clasa 1:
Vagon de clasa 2:
Vagon de clasa 3:
În trenul modernizat sunt prevăzute locuri pentru persoanele cu dizabilități, precum și o toaletă special utilată.
Din păcate, până la Ungheni, așa cum era prevăzut n-am ajuns, pentru că trebuia să așteptăm mai mult de jumătate de oră ca să treacă trenul Moscova – Chișinău, așa că am ajuns doar până la stația Pîrlița, unde directorul CFM Vitalie Strună a fost luat la întrebări de jurnaliști.
După ce jurnaliștii au epuizat toate întrebările, ne-am pornit înapoi spre Chișinău. Pe tot parcursul călătoriei trecătorii se uitau cu mare interes la trenul nostru, iar unii șoferi chiar au și făcut poze din mers 🙂
Drumul nostru până la Pîrlița a durat 1h 30m, deci până la Ungheni noul tren va ajunge în jur de 2 ore, comparativ cu cele 3h și 15m cu trenurile vechi.
Mi-a rămas neclară informația referitor la costul biletelor de la Chișinău până la Ocnița. În mass-media s-au vehiculat prețuri între 27 și 60 de lei, astăzi însă am auzit cifre între 55 și 110 lei. Rămâne să vedem care totuși va fi prețul final.
Un singur lucru e clar, odată cu lansarea noului tren, dacă aș avea de ales între o călătorie cu microbuzul sau cu trenul până la Ocnița voi opta pentru cea de a doua variantă.
Rămân sceptic referitor la cât timp se va mai păstra trenul în starea lui de azi, luând în calcul contingentul de călători care circulă cu trenurile suburbane, dar într-un final e un pas înainte pentru Căile Ferate din Moldova.
Și la final o imagine cu titlul – “Între trecut și viitor”
Mai multe poze le găsiți aici