Capitalismul vrea să fim singuri

By | 04.09.2012

Ne place să credem, că în condițiile pieței libere suntem liberi, că suntem peste publicitate și manipulare socială. Dar, în ultimul timp în societate se observă o nouă tendință – promovarea omului singuratic pe post de consumator ideal.

Din anii ’60 singurătatea era considerată o alegere radicală, un fel de răscoală contra conformismului burjuazo-capitalist. Cum spune sociologul Jean-Claude Kaufmann, trecerea de la viața de familie către modul de viață solitar a fost parte a “irezistibilei forțe motrice a individualismului”. Dar, această presupusă libertate arată mult mai puțin atrăgător dacă o privim prin prisma schimbărilor planificate în consumerism.

Astăzi există sens economic în aceea de a convinge oamenii să trăiască singuri. Singuraticii consumă cu 38% mai multe produse, cu 42% mai multe materiale de ambalaj, cu 55% mai mult curent electric și cu 61% mai mult gaz per persoană, decât familiile din 4 persoane. Despre asta se vorbește  într-un studiu, efectuat de către Jianguo Liu din Universitatea din Michigan. Divorțul reprezintă o piață de desfacere în creștere: o familie distrusă înseamnă că acum două persoane trebuie să cumpere două case, două automobile, două mașini de spălat, două televizoare. Zilele familiei complete ca unei unități de consum ideale sunt numărate.

Capitalismul intră în stagnare, iar corporațiile au înțeles că acum sunt 2 căi noi de creștere: în primul rând pe piața în dezvoltare a singuraticilor, și în al doilea rând în favorizarea divorțurilor și a concepției de libertate individualistă. Acest lucru se face simțit și în publicitate – auditoriul-țintă al așa diferitor produse ca fast-food-ul și turism se fac oamenii singuri, în special – femeile singure. Noile reclame de la Honda și Citibank spre exemplu,  contrapun vieții în comun procesul de autocunoaștere în singurătate, și amânarea începerii unor relații serioase. În perioada suprasaturației pieței, când noi deja am consumat tot ce am putut, suntem chemați să ne întruchipăm în “produse pe piață”, consumând pe alții și oferind posibilitatea la rândul nostru, să fim consumați. Iar “produsul” are nevoie de un ambalaj bun, marketing și promovare – e o nouă piață imensă de desfacere. Anume de asta, consumerismul cere de la tine singurătate, și anume din această cauză o vinde ca pe ceva “sexy”.

Putem concluziona că în ziua de azi, cu adevărat alternativă și rebelă este dorința de a avea o relație de lungă durată și un serviciu stabil, să îți planifici viitorul, posibil să și încerci să faci copii, decât să fii singur.

 Adaptare după Guardian și ibigdan

Leave a Reply:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.